وب فارسی و در حالت کلیتر فضای وب و اینترنت ایران پر از محتوای تکراری است. کپی محتوا به دو شکل صورت میگیرد: با ذکر منبع و بدون ذکر منبع، ذکر نکردن منبع اصلی بسیار شایعتر است و وضعیت به گونهای است که پیدا کردن منبع اصلی بسیار زمانبر و وقتگیر است! متأسفانه در بعضی موارد هم که تعداد آن کم نیست، میبینیم که به راحتی آبخوردن و با آسودگی خاطر محتوای تولید شده توسط دیگران (اعم از نوشته یا هر چیز دیگری) را به نام خود منتشر میکنند که این بسیار تلخ است. کپی با ذکر منبع هم فقط هنگامی خوب است که یا قصد خبررسانی و یا تحلیل و تفسیر یک نوشته را داشته باشید. مثلاً اشکالی ندارد که منابع خبری یک خبرگزاری اطلاعات دیگر خبرگزاریها و وبسایتها باشند. ولی قضیه وقتی شکل نادرست به خود پیدا میکند که هدف از این کپیکاری بالابردن آمار ترافیک خوانندگان و بازدیدکنندگان وبسایت یا وبلاگ و همچنین افزایش و ارتقای رتیه آن در موتورهای جستجو (جستجوگرها) باشد. به عبارت خیلی ساده میتوان آن را «کلیک دزدی» نامید.
میتوان به جای چنین رفتارهایی از همان ایده «اشتراکگذاری محتوا» استفاده کرد. این کار کمک بزرگی به کسانی است که کارشان تولید محتوا است. اگر از نوشته یا محتوای وبسایت و وبلاگی خوشتان آمده است، چه بهتر که آن را به اشتراک بگذارید تا خیلیهای دیگر هم از آن استفاده کنند. قطعاً این کار خیلی بهتر از کپیکاری است.
خوشبختانه وبسایتها و شبکههای اشتراکگذاری و نشانهگذاری (social bookmarking) یا همان لینکدانیها رشد خوبی در فضای وب فارسی داشتهاند و به تازگی هم که چند شبکه جدید به این جمع اضافه شدهاند. رشد چنین شبکههایی رشد وب فارسی و وبلاگستان را به دنبال خواهد داشت. به نوعی هم میتوانند کمکی در جهت کاهش کپیکاری باشند که البته این موضوع هم کاملاً بستگی به نحوه و شیوه عملکرد کاربران چنین وبسایتهایی دارد. یعنی کاربران این وبسایتها و شبکهها میتوانند خود از افرادی باشند که کپیرایت و حقوق مولف را رعایت میکنند و این مسئله برایشان اولویت و اهمیت دارد.
اشتراکگذاری رشد کیفی و کمی را به دنبال خواهد داشت. چون در این سیستم همه به دنبال محتوای نو و تازه هستند. حالا این محتوا یا تولید شده توسط افراد خواهد بود (رشد تولید محتوا)، یا ترجمه و گرایش به ترجمه و یا جستجو برای پیدا کردن محتوا و مطالبی که تازه، نو و جدید هستند. پس باید کار را شروع کرد.
میتوان به جای چنین رفتارهایی از همان ایده «اشتراکگذاری محتوا» استفاده کرد. این کار کمک بزرگی به کسانی است که کارشان تولید محتوا است. اگر از نوشته یا محتوای وبسایت و وبلاگی خوشتان آمده است، چه بهتر که آن را به اشتراک بگذارید تا خیلیهای دیگر هم از آن استفاده کنند. قطعاً این کار خیلی بهتر از کپیکاری است.
خوشبختانه وبسایتها و شبکههای اشتراکگذاری و نشانهگذاری (social bookmarking) یا همان لینکدانیها رشد خوبی در فضای وب فارسی داشتهاند و به تازگی هم که چند شبکه جدید به این جمع اضافه شدهاند. رشد چنین شبکههایی رشد وب فارسی و وبلاگستان را به دنبال خواهد داشت. به نوعی هم میتوانند کمکی در جهت کاهش کپیکاری باشند که البته این موضوع هم کاملاً بستگی به نحوه و شیوه عملکرد کاربران چنین وبسایتهایی دارد. یعنی کاربران این وبسایتها و شبکهها میتوانند خود از افرادی باشند که کپیرایت و حقوق مولف را رعایت میکنند و این مسئله برایشان اولویت و اهمیت دارد.
اشتراکگذاری رشد کیفی و کمی را به دنبال خواهد داشت. چون در این سیستم همه به دنبال محتوای نو و تازه هستند. حالا این محتوا یا تولید شده توسط افراد خواهد بود (رشد تولید محتوا)، یا ترجمه و گرایش به ترجمه و یا جستجو برای پیدا کردن محتوا و مطالبی که تازه، نو و جدید هستند. پس باید کار را شروع کرد.