۱۳۸۹ آبان ۱۵, شنبه

چرا باید از وبلاگ خودمان نسخه پشتیبان تهیه کنیم، آیا این کار واجب است؟


پاسخ این سوال «آری» است. تهیه نسخه پشتیبان (Backup) و پشتیبان‌گیری بخشی از اصول اساسی و پایه کار با کامپیوتر و تهیه و جمع آوری اطلاعات و داده‌ها می‌باشد. یک وبلاگ‌نویس هم باید همیشه حداقل یک نسخه ذخیره و پشتیبان از نوشته‌ها و کارهای خودش داشته باشد. شاید بعضی‌ها بگویند این کار چه فایده‌ای دارد؟ یا مثلاً تصور کنند که تهیه یک نسخه از مطالب وبلاگ فقط برای کسانی خوب است که از امکانات سرویس‌دهندگان وبلاگ ایرانی استفاده می‌کنند و مثلاً اطلاعات قرارگرفته بر روی وبلاگ‌های سرویس‌دهندگانی چون بلاگر (Blogger) و وردپرس (WordPress) شامل این قاعده نمی‌شوند.

باید بگویم که این تصور اشتباهی است. هر سرویس‌دهنده تابع قوانین و شرایط استفاده از سرویس است. حتی در صورتی که شما قوانین را زیر پا نگذارید و همیشه از آن سرویس به درستی استفاده کنید، شاید روزی آن سرویس‌دهنده بنا به دلایلی نخواهد که به شما خدمات ارائه کند و یا آن خدمات را از فهرست کاری خود خارج کند. همچنین تصور کنید که وبلاگ شما به دلیل نقض قوانین و شرایط سرویس‌دهنده مسدود یا آرشیو و بایگانی شده باشد، آنگاه دسترسی شما به اطلاعات خودتان به آسانی نخواهد بود.

یا فرض کنید که سرویس‌دهنده تصمیم بگیرد که خدمات خود را پولی کند و دیگر شما قادر به استفاده از خدمات آن نباشید. یا قصد رها کردن سرویس فعلی را داشته باشید و بخواهید به سرویس‌دهنده دیگری مهاجرت کنید و امکانات سرویس‌دهنده فعلی به گونه‌ای نباشد که بتوانید حجم انبوه اطلاعات و داده‌های خود را به راحتی کپی کنید.

خیلی از وبلاگ‌نویسان بعد از اینکه وبلاگشان حذف و پاک شده است (حالا به دلایل مختلف) و یا به دلیل مسائل دیگر قادر به بازیابی و انتقال نوشته‌ها و محتویات (پست‌ها) وبلاگ یا وبلاگ‌های قبلی خود نیوده‌اند، از نگرفتن نسخه پشتیبان و نداشتن نسخه‌هایی از کارهای خود، حسابی پشیمان شده‌اند. کاری که در حد ذخیره کردن یک صفحه از طریق مرورگر (Save Page) و یا انتقال محتویات و کپی کردن آن به صورت قالب‌های مختلف از جمله متن ساده و معمولی (Text)، فرم HTML و CSS و یا فرم متن پیشرفته و قالب‌بندی شده مانند اسناد Microsoft Word می‌یاشد. یعنی یک گرفتن یک کپی ساده از کار خودتان.

به هر حال در پایان باید بگویم که داشتن نسخه‌های پشتیبان از نوشته‌ها و محتویات وبلاگ و یا داشتن یک وبلاگ آینه (Mirror) - وبلاگی که یک نسخه‌ بدون کم و کاست از وبلاگ شما است - در حکم سرمایه‌گذاری و توشه‌ای برای آینده و درمانده نشدن در برابر حوادث و اتفاقات پیش‌بینی شده و پیش‌بینی نشده است. به خصوص وقتی که بخشی از زندگی شما وبلاگتان باشد.

1 دیدگاه‌ها و نظرات:

نادرنریمان گفت...

ممنون

آخرش این تنبلی کاری میکنه که پشیمون بشم :دی