۱۳۸۹ آذر ۱۹, جمعه

غزل صارمی؛ چرا دیگر از عروس آتش خبری نیست؟


فیلم عروس آتش به کارگردانی خسرو سینایی یکی از آثار برجسته و شاخص سینمای ایران می‌باشد که در سال ۱۳۷۸ ساخته شد. بازی همه بازیگران این اثر سینمایی در خور تحسین و قابل توجه بود. ولی برای خود من نقش فرحان (پسرعمو یا همان داماد عشیره) با بازی حمید فرخ نژاد و نقش احلام (دخترعمو یا همان عروس عشیره) با بازی غزل صارمی از همه جالبتر بودند، چون چهره‌های جدیدی بودند و به خصوص بازی فرخ نژاد به دل می‌نشست. از زمان ساخت و اکران آن فیلم یازده سال می‌گذرد و فرحان عروس آتش یعنی حمید فرخ نژاد در حال حاضر یکی از بازیگران بزرگ سینمای ایران است که این جایگاه واقعاً شایسته و برازنده اوست. ولی از احلام عروس آتش یعنی غزل صارمی خبری نیست.

آثار غزل صارمی و آن چیزی که نتایج جستجو در اینترنت، ویکی‌پدیا و صفحات وب‌سایت‌های سینمایی نشان می‌دهد، به دو اثر سینمایی و سه مجموعه تلویزیونی محدود شده است. حالا ممکن است تعدادی فیلم تلویزیونی و یا حضور در قسمت‌هایی از مجموعه‌های دیگر از قلم افتاده باشند. دو اثر سینمایی این بازیگر سفر سرخ (حمید فرخ نژاد) و عروس آتش (خسرو سینایی) می‌باشند که سفر سرخ درست بعد از عروس آتش ساخته شده است. اما دیگر نامی از صارمی در هیچ اثر سینمایی مشاهده نمی‌شود.

آثار تلویزیونی هم شامل رستوران خانوادگی (یک قسمت از آن)، زیر آسمان شهر سه (مهران غفوریان) و زیر تیغ (اثر شاخص محمدرضا هنرمند) می‌باشد که آخرین آن یعنی همین زیر تیغ مربوط به پنج سال پیش یعنی سال ۱۳۸۴ است.

چرا بازیگری که کار خود را این قدر خوب شروع کرده بود، چنین کارنامه کم کاری دارد؟ شاید به غزل صارمی کاری پیشنهاد نشده است و شاید دیگر در حوزه بازیگری نیست. ولی به نظر من که یکی از اشتباهات صارمی بازی در مجموعه زیر آسمان شهر سه یا همان سری سوم این مجموعه بود. به نظر من اصلاً انتخاب خوب و درستی نبود. مجموعه‌های طنز شبانه یا همان نود قسمتی‌ها یک ریسک هستند. چون اگر کار خوب شود و مورد استقبال مردم قرار گیرد، همگی عوامل سازنده آن به ویژه کارگردان و بازیگران مجموعه مورد توجه قرار می‌گیرند و به نوعی این مجموعه برای آن‌ها اعتبار و امتیازی برای آینده محسوب می‌شود. ولی وقتی کار جالب و مورد پسند مردم نباشد و مخاطبی جذب نکند، در اینجا هم کارگردان و بازیگران مجموعه به شدت ضرر خواهند کرد.

زیر آسمان شهر سه هم یک مجموعه از پیش شکست خورده بود. چون هر چیزی که برای ارائه داشت در سری اول خود و در نهایت در سری دوم خود ارائه کرده بود. به خصوص اینکه سری سوم این مجموعه بعد از مجموعه بدون شرح (مهدی مطلومی) پخش شد و با توجه به کار نو و تازه‌ای که در بدون شرح نمایش داده شده بود، زیر آسمان شهر برای جذب مخاطب راه سخت و دشواری داشت. عوامل و پارامترهای گوناگونی دست به دست هم دادند و زیر آسمان شهر سه شکست سختی خورد. شاید شکست این مجموعه در کار بازیگرانی چون غزل صارمی هم تأثیرات خودش را بر جای گذاشت و قطعاً بی‌تأثیر نبود.

چند سال بعد و هنگامی که اولین قسمت سریال زیر تیغ و تیتراژ آن پخش شد و نام و تصویر غزل صارمی را در جمع بازیگران حرفه‌ای این مجموعه دیدم، گفتم که شاید این یک شانس مجدد برای صارمی باشد. بازی صارمی در این مجموعه با توجه به نقشی که داشت، خوب بود. سریال هم به لطف درخشش بازیگران و کارگردانی خوب آن به یکی از بهترین مجموعه تلویزیونی‌های صدا و سیما تبدیل شد.

اما دیگر نام غزل صارمی را در کاری ندیدم. نمی‌دانم از بازیگری دست کشیده است و یا شرایط کاری برایش فراهم نیست، ولی خیلی دوست دارم بتواند یک بار دیگر در یک اثر برجسته و شاخص سینمایی مانند همان عروس آتش بازی کند و بار دیگر بازی او را ببینم. صارمی در هنگام بازی در عروس آتش بیست و یک سال سن داشت و برای صارمی هنوز فرصت بازیگری و ارائه کار خوب وجود دارد. شاید به کارگردانی مانند خسرو سینایی نیاز دارد که بتواند دوباره قابلیت‌های خود را نشان دهد. به نظر می‌رسد که این توانایی را دارد و باید منتظر بود و دید که آیا او در آثار سینمایی یا تلویزیونی دوباره حضور خواهد داشت یا نه؟

3 دیدگاه‌ها و نظرات:

tara گفت...

Now, she is married and living in Britain with her husband (Bozorgmehr Sharafodin: writer of 40cheragh magazine) they moved to England about 4 years ago, so it's reasonable.

ناشناس گفت...

غزل صارمی همسر بزرگمهر شرف الدین یکی از نویسندگان سابق چلچراغ مدتی است که در انگلستان اقامت دارد.

خدنگ گفت...

سپاس برای اطلاعات خوبی که در بخش نظرات نوشتید. من فکر می‌کردم خانم غزل صارمی هنوز در ایران هستند.