۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

همه مردم ایران باید بازدیدکننده و خواننده وبلاگ من باشند

تصور بعضی‌ها از میزان ترافیک و تعداد بازدیدکنندگان و خوانندگان وبلاگ خود مانند همین تیتر این نوشته می‌باشد. خیلی خوب است که وبلاگ شما دارای بازیدکنندگان زیادی باشد، اما داشتن تصورات رویایی و خیالی درباره وبلاگ شاید در نهایت باعث شود که یا از وبلاگ‌نویسی دست بکشید و یا وبلاگ خود را به سمت و سویی سوق دهید که بیشتر از آنکه به آن کمک کرده باشد، به آن آسیب برساند. جذب مخاطب در فضای وب به نوعی هم هنر و هم دانش محسوب می‌شود. وبلاگ‌ها هم از این قاعده خارج نیستند. به صورتی که یکی از جستجوهای رایج در موتورهای جستجوگری چون گوگل همین موارد و نکات مربوط به افزایش ترافیک، SEO، جذب خواننده و مخاطب و ... می‌باشد.

همه این روش‌ها خوب و در جای خود مفید و موثر هستند. اما ساده‌ترین کار همان نوشتن و تولید محتوا یا به قولی دیگر پُست کردن است. اصولاً وبلاگ‌نویسی یعنی همین. یعنی اینکه شما در فواصل زمانی مناسب همیشه چیزی برای ارائه در وبلاگ خود داشته باشید. اگر محتوای وبلاگ شما دیر به دیر به روز شود و یا کپی‌کاری از کارهای دیگران را در دستور کار خود قرار دهید، مطمئن باشید که ریزش تعداد بازدیدکننده و خواننده خواهید داشت و باید نظاره‌گر یک روند نزولی برای وبلاگ خود باشید. کپی‌کاری از دیگر وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها شاید به میزانی رتبه وبلاگ شما را در موتورهای جستجو افزایش دهد و خوانندگانی را از این راه به سمت وبلاگ شما هدایت کند، اما بعد از مدتی دلزدگی و عدم تمایل به بازدید را به وجود خواهد آورد. چون بازدیدکنندگان به مقایسه محتوا می‌پردازند و وقتی منبع اصلی نوشته‌های موجود در وبلاگ شما را پیدا کنند، هم دیگر تمایلی به وبلاگ شما نخواهند داشت و هم مراجعه به منبع اصلی را جایگزین سرزدن به وبلاگ شما می‌کنند.

این موردی که در بالا اشاره شد، ضعفی است که در بسیاری از وبلاگ‌های ایرانی به چشم می‌خورد. به خصوص وقتی که وبلاگ‌نویس از روز اول هدف مشخصی نداشته و تنها به دنبال داشتن یک وبلاگ شخصی بوده است. در نتیجه به دلایل بسیاری شروع به کپی مطالب، نوشته‌ها و محتوا از این ور و آن ور می‌کند. حالا ای کاش این کپی‌کاری با ذکر آدرس لینک و نام منبع اصلی می‌بود. اما می‌بینیم که در بسیاری از موارد متأسفانه کار دیگران را به نام خود سند زده‌اند.

روش دیگری که به شما در کار وبلاگ‌نویسی بسیار کمک خواهد کرد، این است که خودتان باشید. جدا از اینکه وبلاگ شما در چه حوزه و بخشی فعالیت می‌کند، مهم این است که اثری از فکر، اندیشه و سلیقه شما در آن دیده شود. یک ویلاگ ساده اما در عین حال دارای ویژگی‌ها مخصوص به خود (ویژگی‌هایی از وبلاگ‌نویس آن) خیلی از یک وبلاگ با ظاهری پر زرق و برق، رنگارنگ و زیبا، اما فاقد محتوا بهتر است.

سند یک وبلاگ وبلاگ‌نویس آن است. این نکته‌ای است که نباید فراموش شود و بخشی از موفقیت و لذت بردن از وبلاگ و وبلاگ‌نویسی در وبلاگستان هم همین است.

0 دیدگاه‌ها و نظرات: