
اگر وبلاگنویس یا مدیر یک وبسایت باشید، شاید دوست داشته باشید بدانید که چه کسانی از کارهای شما به صورت درست یا نادرست استفاده میکنند و یا بدانید که چه کسانی کارهای شما را بدون ذکر نام منبع کپی کرده و در حالت بدتر به نام خود منتشر میکنند. سادهترین روش برای این کار جستجو از طریق موتورهای جستجو است که در عین حال ممکن است بسیار وقتگیر و خستهکننده باشد و شما را از انجام کار و یا ادامه دادن آن منصرف کند. اگر این کار به صورت خودکار و اتوماتیک صورت بگیرد، قطعاً کار خیلی آسان خواهد شد. این امکان در سرویس Google Alerts وجود دارد.
این سرویس گوگل یک سرویس مانیتورینگ محتوا (content monitoring) است. شیوه کار آن هم به این صورت است که جدیدترین و تازهترین نتایج را براساس درخواست و جستجویی که شما برای آن تعریف کردهاید، در قالب ایمیل یا فید (خوراک) برای شما ارسال میکند. یعنی به محض اینکه محتوایی پیدا شد که با جستجو و درخواست شما شباهت داشت، آدرس لینک و بخشی از آن محتوا را برای اطلاع شما ارسال میکند.
از این خاصیت این سرویس میتوان برای شناسایی دزدی محتوا (content theft)، کپیکاری، نقض کپیرایت، نسخههای دیگر محتوا و ... استفاده کرد. مثلاً ببینید که از نوشتههای وبلاگ شما چه کسانی استفاده کردهاند و یا در چه جاهایی منتشر شده است. در ادامه این نوشته به صورت خیلی ساده و مختصر روش استفاده از این سرویس را شرح میدهم.
روش استفاده از سرویس Google Alerts:
- برای استفاده از این سرویس هم مانند خیلی دیگر از سرویسهای گوگل به یک حساب کاربری گوگل نیاز دارید. همان شناسه و رمز حساب کاربری جیمیل شما. پس اگر در گوگل یا جیمیل عضو نیستنید، گام اول همان ایجاد و ساخت یک حساب کاربری گوگل است.
- به آدرس این سرویس رفته و با شناسه (نام کاربری) و رمز خود وارد آن شوید. اگر آدرس فوق کار نمیکند، کافیست نام خود سرویس یعنی همان Google Alerts را در خود موتور جستجوی گوگل (یا هر جستجوگر دیگری) وارد کنید تا شما را به صفحه اصلی سرویس هدایت کند.
- بعد از ورود به سرویس، میتوانید یک Alert جدید ایجاد کنید و یا اگر قبلاً یک یا چند Alert ایجاد کردهاید، آنها را ویرایش یا حذف کنید.
- در هنگام ایجاد Alert جدید لازم است که عبارت یا عبارات مورد جستجو (Search terms) را مشخص کنید. این عبارت یا عبارات دقیقاً به همان فرمی است که در خود جستجوگر گوگل استفاده میکنید. یعنی فرض کنید که مشغول استفاده از موتور جستجو هستید. هیچ تفاوت خاصی با هم ندارند. امکان پیشنمایش نتایج هم وجود دارد.
- بعد باید نوع (Type) وبسایتهای مورد جستجو را مشخص کنید. گزینه Everything انتخاب مناسبی است. چون انواع و اقسام وبسایتها و شبکهها را پوشش میدهد. اگر هم حوزه یا بخش خاصی مورد نظرتان است، میتوانید گزینه مناسب و مرتبط را انتخاب کنید.
- گام بعدی این است که تعیین کنید در صورت پیدا شدن نتیجه، اطلاعرسانی به شما در چه بازه زمانی صورت بگیرد. سه انتخاب دارید. فوری یا به محض اینکه اتفاق میافتد (as-it-happens)، روزی یک بار یا روزانه (once a day) و یا هفتهای یک بار یا هفتگی (once a week).
- در مرحله بعد کیفیت یا تعداد نتایج را میتوانید مشخص کنید: فقط بهترین نتایج (Only the best results) و یا همه نتایج حاصل از جستجو (All results).
- سپس در نهایت مشخص میکنید که نتایج چگونه برای شما ارسال شود: از طریق ایمیل یا خوراک (Feed).
- در پایان هم با کلیک بر روی دکمه Create Alert، یک Alert با ویژگیها فوق برای شما ساخته خواهد شد.
چند روش پیشنهادی برای وبلاگنویسان:
- یک Alert برای آدرس وبلاگ خود ایجاد کنید. مثلاً مانند xadang.blogspot.com یا به صورت کامل با ذکر http.
- برای هر پست یا نوشته خود با استفاده از آدرس لینک دائمی/ثابت پست (permalink) یک Alert ایجاد کنید.
- تیتر و چند جمله تصادفی از پست خود را انتخاب کرده و برایشان Alert بسازید.
این کارها کمک میکنند که اگر هر کسی به هر دلیلی پست، نوشته و محتوای تولیدی شما را مورد استفاده قرار داد، راحتتر بتوانید او را پیدا کنید.
این سرویس گوگل یک سرویس مانیتورینگ محتوا (content monitoring) است. شیوه کار آن هم به این صورت است که جدیدترین و تازهترین نتایج را براساس درخواست و جستجویی که شما برای آن تعریف کردهاید، در قالب ایمیل یا فید (خوراک) برای شما ارسال میکند. یعنی به محض اینکه محتوایی پیدا شد که با جستجو و درخواست شما شباهت داشت، آدرس لینک و بخشی از آن محتوا را برای اطلاع شما ارسال میکند.
از این خاصیت این سرویس میتوان برای شناسایی دزدی محتوا (content theft)، کپیکاری، نقض کپیرایت، نسخههای دیگر محتوا و ... استفاده کرد. مثلاً ببینید که از نوشتههای وبلاگ شما چه کسانی استفاده کردهاند و یا در چه جاهایی منتشر شده است. در ادامه این نوشته به صورت خیلی ساده و مختصر روش استفاده از این سرویس را شرح میدهم.
روش استفاده از سرویس Google Alerts:
- برای استفاده از این سرویس هم مانند خیلی دیگر از سرویسهای گوگل به یک حساب کاربری گوگل نیاز دارید. همان شناسه و رمز حساب کاربری جیمیل شما. پس اگر در گوگل یا جیمیل عضو نیستنید، گام اول همان ایجاد و ساخت یک حساب کاربری گوگل است.
- به آدرس این سرویس رفته و با شناسه (نام کاربری) و رمز خود وارد آن شوید. اگر آدرس فوق کار نمیکند، کافیست نام خود سرویس یعنی همان Google Alerts را در خود موتور جستجوی گوگل (یا هر جستجوگر دیگری) وارد کنید تا شما را به صفحه اصلی سرویس هدایت کند.
- بعد از ورود به سرویس، میتوانید یک Alert جدید ایجاد کنید و یا اگر قبلاً یک یا چند Alert ایجاد کردهاید، آنها را ویرایش یا حذف کنید.
- در هنگام ایجاد Alert جدید لازم است که عبارت یا عبارات مورد جستجو (Search terms) را مشخص کنید. این عبارت یا عبارات دقیقاً به همان فرمی است که در خود جستجوگر گوگل استفاده میکنید. یعنی فرض کنید که مشغول استفاده از موتور جستجو هستید. هیچ تفاوت خاصی با هم ندارند. امکان پیشنمایش نتایج هم وجود دارد.
- بعد باید نوع (Type) وبسایتهای مورد جستجو را مشخص کنید. گزینه Everything انتخاب مناسبی است. چون انواع و اقسام وبسایتها و شبکهها را پوشش میدهد. اگر هم حوزه یا بخش خاصی مورد نظرتان است، میتوانید گزینه مناسب و مرتبط را انتخاب کنید.
- گام بعدی این است که تعیین کنید در صورت پیدا شدن نتیجه، اطلاعرسانی به شما در چه بازه زمانی صورت بگیرد. سه انتخاب دارید. فوری یا به محض اینکه اتفاق میافتد (as-it-happens)، روزی یک بار یا روزانه (once a day) و یا هفتهای یک بار یا هفتگی (once a week).
- در مرحله بعد کیفیت یا تعداد نتایج را میتوانید مشخص کنید: فقط بهترین نتایج (Only the best results) و یا همه نتایج حاصل از جستجو (All results).
- سپس در نهایت مشخص میکنید که نتایج چگونه برای شما ارسال شود: از طریق ایمیل یا خوراک (Feed).
- در پایان هم با کلیک بر روی دکمه Create Alert، یک Alert با ویژگیها فوق برای شما ساخته خواهد شد.
چند روش پیشنهادی برای وبلاگنویسان:
- یک Alert برای آدرس وبلاگ خود ایجاد کنید. مثلاً مانند xadang.blogspot.com یا به صورت کامل با ذکر http.
- برای هر پست یا نوشته خود با استفاده از آدرس لینک دائمی/ثابت پست (permalink) یک Alert ایجاد کنید.
- تیتر و چند جمله تصادفی از پست خود را انتخاب کرده و برایشان Alert بسازید.
این کارها کمک میکنند که اگر هر کسی به هر دلیلی پست، نوشته و محتوای تولیدی شما را مورد استفاده قرار داد، راحتتر بتوانید او را پیدا کنید.
4 دیدگاهها و نظرات:
مطلب بسیار مفیدی بود. آیا این سرویس، در مورد عکسهای موجود در وبلاگ هم عمل میکند یا تنها با متن نوشتاری کار میکند؟
فقط در پیشنهادها اگر پشت آدرس سایت یک * قرار بدن دیگه لازم نیست برای پست های دیگه اینکار رو بکنن. همین یک کار به تمام لینکها از اون سایت رسیدگی میکنه. نمونه :
*/http://xadang.blogspot.com
کهکشان گرامی، برای هر چیزی که در الگوی جستجوی خود تعریف کنید، قابلیت و کارایی دارد. در مورد عکسها اطلاع دقیقی ندارم. میتوانید از راهنما یا همان Help خود این سرویس استفاده کنید. فعلاً هم در فاز نسخه بتا/آزمایشی است، قطعاً امکانات بیشتری به مرور زمان به آن افزوده خواهد شد.
سپاس ناشناس گرامی.
ارسال یک نظر