۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

بلاگر و فونت تاهوما

فونت تاهوما (Tahoma) یکی از پرکاربردترین فونت‌های رایج در وب فارسی است. دلیل آن هم ظاهر مناسب و خوانده شدن آسان آن است. استفاده از این فونت به خصوص در بین وبلاگ‌نویسان رایج است. اما متأسفانه هنوز در سیستم وبلاگ بلاگر (گوگل بلاگر) به صورت رسمی وجود ندارد و شما نام این فونت را در هنگام نوشتن پست خود و یا طراحی قالب (با استفاده از طراح الگو) نمی‌بینید. همین مسئله سبب شده است که بعضی از وبلاگ‌نویس‌ها برای افزایش وضوح و خوانایی نوشته‌های وبلاگ خود یا از اندازه‌های بزرگ فونت‌های دیگر استفاده کنند و یا تمام نوشته خود را به صورت توپر (bold) منتشر کنند که این روش‌ها زیاد جالب نیستند. عده‌ای هم کلاً از دستکاری فونت نمایش نوشته‌ها منصرف شده‌اند و وبلاگشان را با همان فونت‌های ریز و ناخوانای پیش‌فرض قالب وبلاگ مدیریت می‌کنند.

هر چند که تاهوما هنوز به صورت رسمی در بلاگر وجود ندارد، اما از آن می‌توان استفاده کرد. روش اصلی استفاده از فونت تاهوما همان ویرایش نمودن کد CSS قالب وبلاگ است که خوب این روش نیازمند دانستن و آشنایی با CSS است و ممکن است برای بسیاری از وبلاگ‌نویسان روشی دشوار و خسته کننده باشد.

اما روش دیگر استفاده از قالب‌های فارسی‌شده بلاگر است که معمولاً از فونت تاهوما استفاده می‌کنند و مسئله جهت راست به چپ (RTL) نیز در آن‌ها رعایت شده و به کار رفته است. چون فارسی مانند عربی، اردو و عبری یک نویسه راست به چپ است و اگر این مسئله در طراحی، ویرایش یا فارسی‌سازی قالب رعایت نشود، فرم، ظاهر و ساختار نهایی وبلاگ جالب از کار در نخواهد آمد.

هر دو روش فوق به صورت خیلی آسان و راحت توسط تیم بلاگر فارسی (Persian Blogger) تهیه شده است و در اختیار وبلاگ‌نویسان بلاگر گذاشته شده است. اگر می‌خواهید از قالب‌های آماده استفاده کنید، به بخش پوسته‌ها (قالب یا الگو) وب سایت این گروه مراجعه کنید. روش دیگر هم استفاده از راهنمایی‌ها و کدهای CSS آماده شده توسط تیم بلاگر فارسی برای فارسی‌سازی قالب‌های بلاگر است. می‌توانید به بخش مستندات مراجعه نموده و آموزش و راهنمایی‌های لازم را در آنجا پیدا کنید.

با استفاده از روش‌های پیشنهادی بالا، می‌توانید دستی به سر و روی وبلاگ خود بکشید و مطمئن باشید که استفاده از فونت تاهوما برای نمایش نوشته‌های وبلاگ به خوانایی و زیبایی وبلاگ شما بسیار کمک خواهد کرد.

پیوندها:

- بلاگر فارسی
- پوسته‌های (قالب‌های) فارسی‌شده بلاگر
- مستندات، آموزش‌ها و راهنمایی‌های بلاگر فارسی
- ویکی بلاگر فارسی
- فارسی‌سازی استاندارد پوسته‌های بلاگر بدون نیاز به دانش کدنویسی (کدهای CSS آماده)
- راهنمای فارسی‌سازی پوسته‌های بلاگر

2 دیدگاه‌ها و نظرات:

سهند گفت...

ممنون از مطلب مفيدتان؛ فقط از نظر من اگر اين كار در داخل كشور انجام شده باشد نميتوان از لحاظ امنيتی با اطمينان كامل از آن استفاده كرد، همانگونه كه نميتوان از ساير امكانات وبلاگ‌‌ نويسی وطنی استفاده نمود چون به راحتی قابل رصد كردن هستند.

خدنگ گفت...

سهند گرامی، این ویرایش کدهای CSS قالب وبلاگ است. یعنی یک نوع طراحی و دستکاری ساختار، لایه و قالب وبلاگ. آن کد CSS هم در دسترس است و به راحتی قابل بررسی. به امنیت و مسائل این چنینی ارتباطی ندارد. فارسی‌سازی است و بس. مقایسه آن هم با مواردی که شما اشاره کردید، کاملاً نادرست است. حتی اگر آن فایل این گروه بلاگر فارسی را دوست ندارید، می‌توانید از راهنمایی‌های آن‌ها برای ویرایش کد CSS قالب‌های بلاگر استفاده کنید. این دقیقاً مانند آموزش برنامه‌نویسی است. ربطی هم به داخل و خارج ایران ندارد.